Tuesday, December 9, 2008

kes penipuan berleluasa


apa nak jadi la..


geram pun ada, marah lagi lah.. tak habis2 timbulkan masalah kat orang lain. ni satu hal..
kes ni terjadi kat aku sendiri. tak pasal2 aku dapat surat lawyer mengatakan aku ada tunggakan bil telefon digi sebanyak rm3675.27. tak terkezut perut dibuatnya? bila masa la pulak aku ni jadi pengguna dg. walhal aku ni lah pengguna setia maxis.
aku apa lgi.. terus buat report polis after call digi centre mengatakan ini masalah fraud. ada some one use my ic yg hilang akibat wallet dirembat sekitar tahun 2004 and register line phone use my name.

alih2 bila org2 tak bertangjwb n tak berhati perut ni tok leh nak byr bil ni, dgn slumbernyer dia letak bulat2 kat si mangsa. n mangsanya of course la aku ni ha. tak pasal2. mana lak aku tak tention.
dah la, nama aku kena block, n mana2 line tepon yg aku nk apply memg tak boleh la coz my name kena block. then, aku kena buat mcm2 prosedur utk clean kan nama aku termasuk turun naik court n so on. cam hampeh tak. menyusahkan betul org2 yg tak berhati perut ni.

yang aku nak berkongsi dgn kawn2 sumer, cer korang bagi pendapat, ada ke patut org2 ni terus wujud dgn berleluasanya tanpa ada pengawasan and org lain yg susah, diorg plak yg senang lenang. pakai jer nama org lain then ko boleh beli and buat apa korang nak tanpa ada sekelumit simpati. tak pk ke apa jadi kat org lain nanti.

sepatutnya, pihak berwajib termasuk pihak berkuasa n jabatan kerajaan berkaitan seperti jabatan pendaftaran negara, blok kan cip ic tu ke, and masa nak register phone tu mesti kena guna cap jari ke, so takde la boleh jadi cam ni.
ni tak, yg maxis ke, digi ke, celcom ke, apa2 la, nak keja untung jer tapi ic yg diberi kalau tak sama muka sah2 la bukan pemilik ic tu kan, terus gak terima. tak ke nak tanya ke, mana dpt ic ke, reject the application ke, alih2 accept jer. dah la memg tak pakai cap jari. ni sumer kena amik pot ni.

aku tak nak la jadi benda2 ni kat sape2 pula. memg dah banyak terjadi. sebabnya, aku p repot polis n digi centre pun slumber jer depa kata memg dah banyak kes mcm ni. so... takkanlah dari dulu takde any action yang diambil beb... ni sudahhh lebeh..

govenment pun sama, takkanlah dah jadi satu musibah baru nak take action. mcm kes tanah runtuh and accident bas yang berlambak2 sgt sekrg ni. suppose before buat any result, mesti ada plan b. maksud aku, mesti ada step by step apa yg perlu dibuat if this and this problem happen. ni tak...main buat jer. asal buat jer. mana leh. bila dah jadi mcm ni.. betul2 menyusahkan org. aku ni haaa... tak pasal2 jadi mangsa. waaaaaarggghhh

apa2 pun, aku menghrpkn komen2 bernas dr u all sumer, supaya sama2 kiter banteras benda ni dari terjadi lagi. ni baru kes kena tipu hp number, kalau kes yg pembelian rumah, kereta, pakai ic korang yg ilang tu, cam ne? kita sebagai pengguna mesti bertindak.


go..go...girl.

2 comments:

cikceriacorner said...

reen...

aku bace n dgr ko cite pon aku geram gak..
patutnye bende2 mcm ni kene take serius..bkn dibuat main2..yg kesian kat consumer mcm kite ni..ko kene 3k lebih ke reen digi?aritu 2oo kan?xpe kite kene adukan kat pihak yg berkuase...kuase di tangan kite!

Zureen said...

itu lah dia kerja org durjana n tak berhati perut termasuk juga lah pihak2 tertentu yg tak reti2 ke nk ambil tindakan walhal dah tau dh byk kali it happen. harap dapat perhatian