Tuesday, January 20, 2009

makan gaji atau kerja sendiri?

sudah sebulan lamanya aku di kuala terengganu meninggalkan kerja2 yg bertimbun2 di pejabat. haa..tu diaa. selonggok kertas kerja and kerja2 penerbitan baru kat atas meja aku ni. begitupun, sebagai seorang kakitangan yang bekerja di bawah seorang majikan, apa lagi yang boleh dilakukan melainkan kerja..kerja..dan teruskan bekerja. cukup bulan amik gaji. gituulah..

kadang2 ada juga terfikir untuk bekerja sendiri, jadi businesswoman ke, tapi... mampukah aku? hehehe. bukan tak pernah mencuba.tapi dah kerap mencuba lah aku jadi penangan aku kali ni, dalam bidang perniagaan walaupun kecil2an masih belum menjadi. maksudnya, ada banyak lagi yng perlu aku pelajari selok belok dalam perniagaan.

bukan senang nak jadi senang. sebab itulah untuk menjadi seorang usahwan ni, perlu cekal dan berani tempuhi segala yang mendatang.. kena berani ambil risiko juga. biasanya untuk bulan2 pertama bisnes baru mesti hadapi rugi dulu then dari situ kaji kelemahan and perbaiki dan menjadi success. bagi yang baru2 jer join bisnes tapi terus success it a bonus for you guys.
tapi, jangan terlalu yakin dan bongkak pula. mentang2 dah maju, lupa pula orang di bawah. ingat2lah..kadangkala kita di atas, tapi..cepat juga kita boleh berada di bawah..renung2kan..

bila pk2.. rasanya syok kan kerja sendiri. boleh masuk kerja anytime jer, tak yah nk punch2 kad, xyah attend course and exam.. tau2 bulan2 masyukk... tapi...
persoalannya di sini, mampukah aku meneruskan niat untuk bekerja sendiri atau cukuplah sekadar makan gaji sampai pencen?

3 comments:

cikceriacorner said...

reen..
aku setuju ngan pendapt ko...kwn aku keje designer n ada cmpany sendiri..bru2 ni dpt 35k..sesenang aje reen..emm...trpk gak nak wat bznes..tp asyik xjdi..tu yg males tu..

Unknown said...

Hai Zureen, merungut nampak? Macam tak bersyukur saja...hehehe. Saya pernah diberitau dulu oleh bos saya, semasa baru masuk kerja..sekarang ni tak sedar dah 20 tahun...saya diberitau, saya yang minta kerja, saya yang isi borang, saya yang pergi interview....bla,bla,bla.Katanya lagi, bukan dia orang yang bagi kerja kat saya, saya yang terhegeh-hegeh mintak...lepastu merungut, salah cakap ke saya ni?Heehee saje tanya?

Zureen said...

BUKAN MERUNGUT..TAPI MENYUARAKAN HATI.. niat di hati nak jadi businesswoman..tapi kerja makan gaji plak. tengah2 surf working at home nie.. mana lah tau..ada peluang baik.. boleh jan pendapataan. ye tak, en. hata? yang jadi merungutnya ialah, bila kita rasa tak cukup. duit tak cukup, kehendak tak dapat..bla..bla..bla.. tu yg wujudnya org2 yg terfikir benda2 begini.. itulah manusia.. susah hendak bersyukur.